Joahnnie´s stories

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Láska je intrigán...

Alebo o tom, čo sa deje v mojej hlave, keď dovolím myšlienkam lietať...
Kráčala som stmavnutou ulicou a pozerala sa ako moje oči rozostrovali svetlo lámp. Rozmýšľala som o strašnom množstve vecí, nedokázala som tomu zabrániť ani vedome, ani nevedome. Nemala som pustenú hudbu do slúchatiek, myšlienky mi prúdili sem a tam. Došla som k záveru, že láska je intrigán. Počas čítania Jane Eyre mi došlo, že aj vždy bola intrigán. A že láska vo svojom čistom a totálne nepoškvrnenom stave vlastne ani neexistuje. Alebo ja na ňu neverím. Vždy je nejaké to ale, pre ktoré to nefunguje, pre ktoré sa niečo pokazí, pre ktoré váš partner nie je a ani nebude dokonalý.

Ľudia sú vo svojej podstate dobrí, v každom jednom srdci, v každej jednej mysli a duši sa nájde aspoň kúsoček dobra, kúsoček čistoty. Nech majú akékoľvek dôvody pre svoje konania, sú presvedčení o ich správnosti a ak nie o tom, tak aspoň pre ne majú nejakú vnútornú logiku, s ktorou môžu ospravedlniť tie činy aspoň sami pred sebou. Nie je dôležitý názor tých ostatných okolo, v prvom rade žijeme sami so sebou, celý ten čas, pred sebou neutečieme, nezavrieme sa v inej miestnosti, nie je možnosť, že by sme sa so sebou nerozprávali, vymazali si seba zo života, alebo jednoducho považovali sami seba za mŕtveho. Proste to nejde.

Môžeme vidieť svet vo farbách, stýkať sa s ľuďmi, ktorí sú nám príjemní, obklopovať sa milovanými a milujúcimi, byť šťastní s málom a nechcieť veľa. Ale nemôžeme konať vždy správne, ľudia nie sú bezchybní, a navyše správnosť je subjektívna a vo väčšine prípadov je to kec. Ak by sme nemali konať podľa toho ako cítime tak podľa čoho?

Môžeme si vysnívať svoju cestu životom, svoj ideálny smer, svoj raj za cieľovou rovinkou, ale nemôžeme očakávať, že nám do toho nebudú zasahovať vonkajšie vplyvy. Ľudia nám nikdy nebudú bočiť z cesty, ak sa naše životné chodníčky pretkajú s inými v neuveriteľnom množstve križovatiek. Nemôžeme chodiť s klapkami na očiach, veď vôkol je toho toľko, čo by sme mali vnímať, a ak tomu nechceme venovať celú svoju pozornosť, mali by sme to do pozornosti zahrnúť aspoň okrajovo. Jasné, vnímať všetko sa nedá, ale koľko starostí a bolestí by sme si ušetrili, keby sme neboli slepí jeden k druhému.

Ľudia sa menia a vyvíjajú. Ja sama mám problém u svojich priateľov vidieť ich charakteristické črty, ktoré tam ešte pred nedávnom boli, občas robí problém odhadnúť reakcie známych v situáciách, ktoré sa zdajú tak jednoduché. A tu sa vraciam k tomu, že ľudia majú svoje chyby. Ale ak ich milujeme, ak ich naozaj milujeme, nemali by sme tieto chyby proste odložiť, alebo lepšie povedané presunúť niekam, kde nebudú tak viditeľné a budú lepšie prijateľné? Ubližujeme si, stále si ubližujeme a čím viac odmietame tých, ktorých milujeme, alebo tých, ktorí milujú nás, tým viac škvŕn má láska. Tým špinavšia je ďalší krát, tým trpkejšia a bolestivejšia je ďalší trpký a bolestivý krát.

Ktosi kedysi povedal, že na lásku veria už len malé deti, alebo tí, čo nikdy nemilovali. Áno, rozumiem tomu. A nech mi prepáči každý, kto má s týmito tvrdeniami nejaký problém. Nech mi prepáči každý, kto má pocit, že som len úbohá moralizátorka, ktorú nikdy nikto nemiloval natoľko, aby to vedela posúdiť. Nech mi prepáči každý, kto ma považuje za decko a myslí si, že do toho nemám čo kecať. Nech mi prepáči osud, že už nechcem byť súčasťou jeho hry na lásku a intríg s ňou spojenými.

Milovaným ľuďom sa ubližovať nemá...milujúcim ľuďom tiež nie... a už vôbec nie zo strachu, že niečo nezvládneme.

by Joahnnie

To, čo ti nepoviem | stály odkaz

Komentáre

  1. .
    Niet Ti čo prepáčiť. Láska má svoje vrcholy i údolia, vyvíja sa rovnako ako osobnosť človeka. Bohužiaľ, i sklamanie, vytriezvenie či ublíženie si s láskou z výšin podávajú ruky a otázniky potom režú svojím ostrím...
    publikované: 24.10.2009 23:30:58 | autor: Lesmiria (e-mail, web, autorizovaný)
  2. ja na nu verim,
    hoc keby aj naozaj nebola:-)
    publikované: 25.10.2009 02:14:35 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  3. Lenže nie je dôležité, či sa na ňu verí
    dôležité je ju prežiť, keď príde, lebo ona ani nemusí prísť, tak ako sa nie každý človek dostane k severnému pólu :-)))
    publikované: 25.10.2009 13:43:49 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  4. jaj,
    ty hovoris o amateroch?:-)))
    publikované: 25.10.2009 14:00:54 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  5. nie je amatér ako amatér :-)
    aj ja sa považujem za amatéra, ale takého s rozhľadom :-)
    publikované: 25.10.2009 14:22:27 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  6. zaujmave myslienky
    zaujmave nazory.
    Priznam sa, s vacsinou sa stotoznujem, ale laska skutocne existuje.
    A ma straaaaasne vela podob.
    Jednou z tych najsilnejsich lasok je sebalaska.
    A velmi by sme sa mylili, keby sme ju chceli zatracovat, alebo sa o nej vyjadrovat ako o niecom negativnom. Sebalaska je prvopociatok (nemylit si so sebazachovou) a iba ked milujeme samy seba, sme schopni milovat aj inych.
    Zo sebalasky napriklad vyplyva aj laska k nasim potomkom. Oni su nasim pokracovanim, kusok nas, apreto je takmer prirodzene, ze ich milujeme. Ano, su tiez ludia , ktori svoje deti nemiluju, ale mozno prave preto, ze ich sebalaska nie je dostatocna.
    Co je silnejsie (lepsie) milovat, ci byt milovany??
    Verit na lasku? Alebo byt skeptickym?
    Velebit ci zatracovat?
    Riadit sa emociami, alebo zmobilizovat svoje racionalno?
    Ach , na tuto temu co si nadhodila, by sa dalo tolko polemizovat...
    nechcem byt unavna , iba Ti poviem, ze ANO , laska existuje!
    a netreba ist po nu k severnemiu polu.
    laska je vsak pojem velmi subjektivny
    publikované: 25.10.2009 14:26:53 | autor: LaLuz (e-mail, web, autorizovaný)
  7. k severnému pólu ...to bola metafora
    samozrejme, že musí byť jedinec schopný lásky a byť schopný vážiť si sám seba, potom môže oceniť iného, vážiť si ho a milovať, milovať môžeme to, čo si ceníme, čo má pre nás hodnotu, takže bez úcty to nejde :-)))),....lebo sú ľudia, čo sami seba nadmieru milujú, ale už nie sú schopní milovať iného a väčšinou je to v zakomplexovanosti, napr. je si vedomý toho, že neovláda istú vec, prestane sa vážiť, ale napriek tomu sa miluje a miluje sa viac ako treba, hľadá chyby aj u iných, neváži si ich, navonok sa to prejavuje tak, že vraví, že všetci okolo sú sprostí...
    publikované: 25.10.2009 14:41:23 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  8. sebalaska v extremnom ponimani
    hranici ( respektive nim je ) s egocentrizmom. Ludia zamerani iba sami na seba, skutocnej lasky schopni nie su. Ale to uz je urcity patologicky jav. Zakomplexovane osobnosti s narusenymi ludskymi hodnotami, maju tentenciu k egocentrizmu. Ak hovorime o tzv "zdravej" sebalaske (aj ked mne ten vyraz velmi nesedi) hovorime tiez o schopnosti milovat.
    Ucta a obdiv je zakladom lasky. A tiez zarukov na jej trvanie.
    To tak vseobecne :-)
    A teraz nieco ine : Autorka clanku mozno mala viac na mysli lasku medzi muzom a zenou.
    Ta je v jej clanku predmetom toho ci existuje , alebo nie. Ci na nu verit?
    Respektive, ci bude autorke sudene ju zazit. Ozajstnu, pravu, nefalsovanu (vernu) a dozivotne trvajucu lasku.
    To, ci to tak bude, zalezi od vela veci, hlavne vsak od nej samej.
    Laska je vec velmi subjektivna a naroky na nnu este subjektivnejsie. (a tie sa casom zvyknu menit) Zalezi,ci je clovek k laske vobec otvoreny. (pozitivnost je prvy krok k uspesnosti)
    Ja osobne v lasku verim. Verim tiez v neskutocne mnozstvo jej podob.
    .....
    ...inak ja viem, ze ten severny pol bola metafora :-) moja reakcia nan nou bola tiez :-)
    publikované: 25.10.2009 15:03:25 | autor: LaLuz (e-mail, web, autorizovaný)
  9. dobre ze ste povedali dievcata,ze
    slo o metaforu,lebo by som nechcela vidiet tie davy patracov,co by sa so mnou tlacili na nastupisti,keby sa to o tom severenom pole rozkriklo:-)

    dere,ty profesionalny amater,zase si to s laluz tak zamotala,ze uz neviem,co som sa vlastne chcela opytat:-)

    laluz,dere,dalo by sa definovat,ze je pozitivna a negativna sebalaska?

    laluz a dalsich by som rada poziadala,keby nahodili aj nazory na otazky,ktore si nadhodila v komente 14.26,odpovede by ma zaujimali,dik:-)
    publikované: 25.10.2009 15:17:57 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Bonnie za hodinu nám ide vlak na severný pól
    nie že to zmeškáš, lebo ma nasereš :-)))),...ono La Luz tam má odpoveď, že láska je veľmi subjektívna :-))))
    publikované: 25.10.2009 15:30:45 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  11. mila bonnie
    nebodaj si mala uz aj kufor zbaleny? :-)
    co sa tyka tych odpovedi na tie uvedene otazky, tie by boli zase len velmi subjektivne.
    Kazdy sme iny, a ku stastiu a k laske sa "dopracovavame" inym sposobom.
    Dokonca este aj ten pojem laska , si kazdy vysvetluje uplne inak.
    To by Ti bolo na dlhu debatu :-)
    Pre niekoho je lepsie milovat, iny uprednostnuje byt milovany. (do toho ma co vraviet napriklad ten egoizmus)
    Niekomu to v laske funguje , ked je plna emocii, a iny ma rad pokojny racionalny pristav.
    Niekto "bez lasky" zit nevie a iny od nej uteka (ci uz zo strachu, alebo z neistoty - alebozeby zo strachu z neistoty :-) )
    a Ty, do akej skupiny sa zaradujes?
    :-)
    publikované: 25.10.2009 15:44:11 | autor: LaLuz (e-mail, web, autorizovaný)
  12. uz za hodku,dere?
    este mam pradlo v pracke,kruci:-)ale,co pre lasku musi niekto trpiet,tak to bude moje pradlo,co uz:-) ...no este aby laska bola velmi objektivna,to by zase nasralo mna:-)

    laluz,suhlasim,to by bolo aj na niekolkodnovu debatu:-)
    mna uz dlho zaujima otazka,ci je lepsie milovat,alebo byt milovany,co myslis ty?
    ja by som povedala,ze som taky nevyhraneny typ,ze to furt riesim,som "na ceste"...
    publikované: 25.10.2009 16:32:25 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  13. :-) bonnie
    milovat a nebyt milovana, je deprimujuce.
    nemilovat a byt milovana, je unavujuce.
    zalezi na kazdom co si kto vyberie.
    Ja sa v oboch pripadoch zdrzujem hlasovania :-)
    Ja bud vsetko, alebo nic. Tzn. : Ja hlasujem za : milovat a byt milovana.
    publikované: 25.10.2009 17:18:44 | autor: LaLuz (e-mail, web, autorizovaný)
  14. 2lal :-)
    skvely vyber,komu by to napadlo:-))) uplne necakane a originalne sa pridavam k tvojej volbe:-)
    a/neni,zalezi,z akeho uhla na to pozeras,aspon nieco si vyberas-objekt podla seba.
    b/100% suhlasim,ten vyraz mi chodil dlho po rozume-nepomenovany,to je ono.
    ak by som mala hlasovat ja,myslim,ze by som sa po znacnom vahani prklonila ku a/.
    publikované: 25.10.2009 18:08:27 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ...
    och och och........čistá filozofia toto,ale dobre sa to číta (komentáre).
    je ale zvláštne toto všetko vidieť v jedných očiach,a ešte tak často......choď,choď niekam s rukopisom (ak teda chceš), išlo by ti to skvele ako pozerám......:)
    publikované: 07.10.2010 21:51:36 | autor: flagrantine (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014